Dlaczego montessori ?

Serdecznie witamy w imieniu całej społeczności
Przedszkola Montessori „Sprytny Maluch”,

Dzieci oraz ich Rodziny, rozpoczynające edukację w systemie Montessori.

Dzie­ci muszą mieć moż­li­wość bawić się, badać, my­śleć, po­no­sić po­raż­ki, od­kry­wać i two­rzyć.

Są to czyn­no­ści ko­niecz­ne, jeśli dzie­ci mają roz­wi­nąć w sobie zdol­no­ści po­znaw­cze dla prak­tycz­ne­go za­sto­so­wa­nia funk­cji wy­ko­naw­czych.
Są to czyn­no­ści ab­so­lut­nie nie­zbęd­ne, jeśli mają od­nieść suk­ces jako do­ro­śli w nad­cho­dzą­cej, opar­tej na wie­dzy go­spo­dar­ce glo­bal­nej.

Kształ­ce­nie w sys­te­mie Mon­tes­so­ri przyj­mu­je za nie­za­prze­czal­ną praw­dę fakt, że życie jest war­to­ścią samą w sobie, a więc po­win­no być
ra­czej pie­lę­gno­wa­ne na po­do­bień­stwo pięk­ne­go kwia­tu, niż bez­dusz­nie kształ­to­wa­ne jak su­ro­wa glina. Dzie­ci nie roz­wi­ja­ją się i nie uczą w spo­sób standaryzowany i w jed­na­ko­wym tem­pie. Praw­dę mó­wiąc, dzie­ci mogą uczyć się wy­łącz­nie wtedy, kiedy są go­to­we do nauki.
Dziec­ko zacznie mówić, cho­dzić i jeź­dzić ro­wer­kiem na dwóch kół­kach wła­śnie wtedy, gdy bę­dzie na to go­to­we.
Dziec­ko zro­zu­mie po­ję­cie cyfry, dzia­ła­nia na ułam­kach, za­leż­no­ści po­mię­dzy fi­gu­ra­mi geo­me­trycz­ny­mi i przy­czy­ny wy­da­rzeń hi­sto­rycz­nych
ale do­pie­ro wtedy, gdy bę­dzie na to go­to­we. Dziec­ko po­łą­czy zapis li­te­ro­wy ję­zy­ka K-O-T i powie “kot” wła­śnie wtedy, gdy bę­dzie na to go­to­we.

Kształ­ce­nie me­to­dą Mon­tes­so­ri roz­wi­ja u dzie­ci po­sta­wę po­sza­no­wa­nia i za­chę­ty w sto­sun­ku do każ­dej isto­ty ludz­kiej, nie­za­leż­nie od jej wieku.
Edu­ka­cja Mon­tes­so­ri daje dzie­ciom siłę do uwie­rze­nia w sie­bie i po­go­dze­nia się z in­ny­mi. Za­miast wła­dzy i au­to­ry­te­tu daje po­czu­cie part­ner­stwa.

Pedagogika Montessori to ogromny szacunek dla dziecka jako odrębnej jednostki i jego wyborów,
wychowanie do wolności, pewności siebie, ale to jednocześnie wymagająca miłość i obustronna relacja: „Pokaż, a zrobię to sam”